Onze humanitaire projecten in Nepal

 

In april 2015 werd Nepal getroffen door een catastrofale aardbeving gevolgd door een aantal zware naschokken - het liet een groot deel van het land achter in puin. Naar schatting konden daardoor meer dan 1 miljoen kinderen niet naar school, omdat ruim 50.000 klaslokalen waren ingestort of beschadigd. Na onze snelle en effectieve respons op de Ebola crisis in West-Afrika werd Street Child door UNICEF gevraagd om samen met lokale partners in Nepal te helpen bij het herstel van het onderwijs in een aantal van de zwaarst getroffen gemeenschappen van het land. We kregen de leiding over het onderwijsherstel in Okhaldhunga, één van de moeilijkst bereikbare districten waar onvoldoende humanitaire hulp was. In de eerste fase van het project begonnen we met de bouw van 40 tijdelijke scholen en 24 WASH (water, sanitatie en hygiëne) faciliteiten voor 3.200 kinderen in Okhaldhunga. Daarnaast ondersteunde Street Child met een training voor docenten, zodat ze getraumatiseerde leerlingen beter konden ondersteunen.

 

De projecten

 

Onderwijs is een cruciale prioriteit voor de Nepalese regering, maar er moet nog veel worden gedaan om op lange termijn de toegang tot onderwijs te garanderen, zowel in de landelijke als stedelijke gebieden. Op dit moment zijn we aan het onderzoeken in welke Nepalese gemeenschappen ons werk het hardst nodig heeft, zodat we projecten kunnen ontwikkelen die elk kind in staat stelt om naar school te gaan.

 

 
Aardbeving in Nepal

Door de aardbeving getroffen scholen herbouwen 

Street Child werkt nu in vier van Nepal’s districten, Okhaldhunga, Nuwakot, Rasuwa en Sindhuli, aan de bouw van 120 schoolgebouwen en 65 WASH-faciliteiten. Street Child heeft ondertussen meer dan 360 leraren getraind in crisis management, zodat ze bij toekomstige rampen meer weerbaarheid kunnen bieden door meer psychosociale ondersteuning voor studenten en WASH voorzieningen. Ook zorgen ze dat scholen in de hele regio van educatieve pakketten worden voorzien, zodat ze een constante kwaliteit van onderwijs en leren kunnen bieden, ondanks beperkingen in de leeromgeving.

Kinderbescherming Nepal

Kinderen in steenfabrieken

Migrantenarbeiders worden zes maanden per jaar ingezet voor het maken van bakstenen, en tijdens deze periode wonen hun families bij de steenfabriek. Omdat hun kinderen telkens moeten verhuizen wordt het onderwijs ernstig verstoord, waardoor veel kinderen voor hun tweede leerjaar al met school stoppen. Street Child heeft inmiddels twee veilige en kindvriendelijke scholen voor 80 kinderen in een fabriek in Bhaktapur gebouwd. We zijn van plan om dit succesvolle model ook bij andere fabrieken toe te passen, zodat we nog meer kinderen van steenfabriekarbeiders in de Kathmandu-vallei kunnen helpen.

Mensenrechten Nepal

Kinderen in Musahar-gemeenschappen

De Musahar’s lijden onder ernstige discriminatie door hun status als de laagste kaste, gevangen in slavenarbeid. Dit is een van de minst ontwikkelde gemeenschappen in Nepal, en vooral de meisjes worden achtergesteld door de kaste-, klasse- en genderdiscriminatie. Street Child wilt dit probleem aanpakken door een gerichte interventie, ontworpen om de publieke mening te veranderen, door te vechten tegen de marginalisering of Musaharkinderen en door de gemeenschap te bevrijden van slavenarbeid.

 

 
Street Child Nepal

BIMALA, DE HARDWERKENDE MOEDER WIENS KINDEREN TERUG OP SCHOOL ZITTEN

"Ik ben erg blij met de school hier ... ik hoef me geen zorgen te maken over de opvoeding van mijn kinderen: hier zijn ze gelukkig en veilig. Mijn kinderen mogen zelf bepalen hoe hun toekomst eruit ziet. Zolang  ze gelukkig en opgeleid zijn, kunnen ze zelf kiezen wat ze met hun leven willen doen. "

Bimala en haar man reizen elk jaar naar Nepal voor werk met hun 3 kinderen. Zoals veel ouders die al zoekend naar werk in steenfabrieken migreren, maakte ze zich zorgen over het feit dat haar kinderen niet naar school zouden gaan. "Ik wil gewoon een beter leven voor mijn kinderen, en onderwijs is enorm belangrijk hiervoor. Maar om voor onderwijs te zorgen, moet ik hard werken, ook al betekent dit dat mijn kinderen twee keer per jaar scholen moeten verhuizen. '

Samen met de lokale organizatie Kopila Nepal, werkt Street Child aan de bouw van een leine school bij de steenfabriek van Bimala, zodat de kinderen ergens kunnen leren terwijl hun ouders werken.

De 5-jarige zoon van Bimala, Ashish, gaat naar deze school. De school gebruikt een speciaal curriculum en leermethoden die zo zijn ontworpen dat het voor kinderen makkelijk is om over te stappen vanuit de scholen in hun thuisdistrict, om de verstoring van hun onderwijs tijdens de jaarlijkse migratie te minimaliseren.

Onderwijs in Nepal

SARASWATI, OVERLEEFDE DE AARDBEVING EN WIL HAAR DOCHTERS OP SCHOOL ZIEN

Sindhuli was één van de zwaarst getroffen gebieden tijdens de aardbevingen in 2015. Voor Saraswati betekende dit dat haar drie dochters niet meer naar school konden gaan, iets wat ze nooit wilde zien gebeuren:

"Tijdens de eerste aardbeving rende ik naar de school om te kijken of mijn dochters in orde waren. Na de aardbevingen was ik bang om mijn kinderen weer naar school te sturen, want het gebouw had scheuren....  Bij elke naschok begonnen de kinderen weg te rennen en raakten ze gewond... en dan snelde ik weer naar school om te checken of mijn meisjes oké waren."

"Mijn ouders wilden niet dat ik naar school ging omdat ik een meisje was, ze zeiden dat het niet nodig was. Tegenwoordig is één van mijn broers een dokter, één is een dierenarts en één heeft zijn eigen bedrijf. Maar ik kreeg nooit die kans en daarom ben ik vastbesloten om alle drie mijn meisjes in school te houden, zodat ze een beter leven kunnen hebben dan ik. "

Na de aardbevingen in Nepal waren veel ouders bang om hun kinderen naar school te sturen vanwege schade aan schoolgebouwen. Nu bouwt Street Child meer leerplekken in Sindhuli om ervoor te zorgen dat kinderen veilig zijn om naar school te gaan. Saraswati steunt het onderwijs voor meisjes en jongens in haar gemeenschap en laat aan haar gemeenschap zien dat het veilig is voor de kinderen om weer naar school te gaan.